Oglas

Sad ih ima tri

Pušten u rad najnapredniji nosač aviona, a nije američki

author
Faruk Međedović
10. nov. 2025. 19:32
Screenshot 2025-11-10 193110
Kineski nosač aviona Fujian (Screenshot/Kinesko ministarstvo odbrane)

Fujian je zvanično pušten u upotrebu ove sedmice na ceremoniji kojoj je prisustvovao kineski predsjednik Xi Jinping, objavila je u petak zvanična novinska agencija Xinhua.

Oglas

Puštanjem u rad svog trećeg nosača aviona, Kina se sada može pohvaliti drugim najvećim brojem takvih brodova na svijetu, iako i dalje znatno zaostaje za 11 kojima upravlja američka mornarica.

Fujianovi elektromagnetni lanseri katapulta označavaju tehnološki napredak koji će pomoći mornarici da projektuje moć duboko u Pacifik dok nastoji da uspostavi moć u spornim vodama u Istočnom kineskom moru, Tajvanskom moreuzu i Južnom kineskom moru.

Kina izbila na drugo mjesto

Ovo je prvi kineski nosač aviona domaćeg dizajna. Prvi ikad, Liaoning, obnovljen je iz nedovršenog sovjetskog broda koji je Ukrajina naslijedila i kasnije prodala Kini, dok je drugi, Shandong, izgrađen u Kini na osnovu dizajna Liaoninga. Sva tri nosača aviona nazvana su po obalnim kineskim provincijama.

Tri nosača aviona ove zemlje potisnuli su Indiju, Ujedinjeno Kraljevstvo i Italiju, koje imaju po dva.

Fujian je prvi kineski nosač aviona sa sistemom za lansiranje katapultom, što znači da može lansirati teške i potpuno natovarene ratne avione, uključujući avion za rano upozoravanje i kontrolu. To omogućava nosaču da djeluje protiv udaljenih ciljeva dok je daleko na moru, budući da se ne mora oslanjati na kopnene izviđačke avione za otkrivanje prijetnji. Njegovi avioni također mogu nositi više oružja i goriva, što povećava njihov domet i vatrenu moć.

Shandong i Liaoning imaju uzlaznu palubu za "skijaški skok" koja može lansirati samo borbene avione s lakšim teretom i ne može podnijeti velike pomoćne avione.

To je također drugi nosač aviona na svijetu sa elektromagnetnim sistemom za lansiranje katapultom, nakon najnovijeg američkog nosača, USS Gerald R. Ford.

Svih 11 američkih nosača aviona imaju lansere katapultom, ali 10 nosača aviona klase Nimitz koristi parni sistem umjesto elektromagnetnog.

Parni katapulti stavljaju veći pritisak i na avion i na brod, zahtijevajući više održavanja i zauzimajući više prostora.

Nije na nuklearni pogon

Elektromagnetna verzija radi efikasnije i može se nositi sa širim rasponom letjelica, jer se njena lansirna snaga može kalibrirati za rukovanje i lakim dronovima i težim avionima.

To uključuje avion za rano upozoravanje i kontrolu KJ-600 i najnoviji kineski stealth lovac J-35 i teški lovac J-15T.

Kineski nosači aviona nisu na nuklearni pogon, što ograničava koliko dugo i koliko daleko mogu ploviti. Procjene pokazuju da je operativni domet Fujiana 8.000 do 10.000 nautičkih milja. Američki nosači aviona su na nuklearni pogon, što im daje praktično neograničen domet bez potrebe za dopunjavanjem gorivom.

Čini se da Kina radi na nuklearnom pogonu za svoje nosače aviona sljedeće generacije, izvijestila je AP prošle godine, ali vremenski okvir nije jasan. Razvoj nosača aviona u zemlji ide u tom smjeru, rekao je Zhang Junshe, istraživač u vojnom institutu za pomorska istraživanja, za državnu televiziju CCTV u septembru.

Fujian ima puni deplasman od preko 80.000 tona, u poređenju sa 100.000 tona američkih nosača aviona klase Nimitz i Ford.

Kina nije otkrila koliko aviona Fujian može nositi, ali stručnjaci procjenjuju da je broj između 40 i 60. Američki nosači aviona mogu primiti 60 do 70 aviona.

Fujian ima dva avionska lifta u poređenju sa tri na USS Fordu, manju pilotsku palubu i tri katapulta u poređenju sa Fordova četiri. Stručnjaci kažu da to znači da bi američki brod trebao biti u mogućnosti brže lansirati avione.

Očekuje se da će drugi nosač aviona klase Ford biti isporučen američkoj mornarici 2027. godine.

╰┈➤ Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android /iPhone/iPad

Više tema kao što je ova?

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare

Pratite nas na društvenim mrežama